Готовність до навчання у школі

Про що повинні знати батьки майбутніх першокласників?

Початок навчання дитини в першому класі є досить важливим, складним періодом у її житті. Тому батьки майбутніх першокласників повинні допомогти полегшити цей етап, розуміючи як саме це можна зробити. Багато непрофесійних порад вони чують зі сторони, поруч з професійними: «Навчіть дитину читати і писати і вона буде добре навчатися у школі». Але зовсім не це є головною умовою успішного навчання майбутнього першокласника. В чому ж полягає істинність готовність дитини до школи?

По-перше, батькам потрібно зрозуміти, що у шестирічної дитини зміниться соціальна позиція: вона стане учнем. Їй потрібно буде оволодіти певною сумою знань, тобто її діяльність у школі вже буде називатися – навчанням. Це відповідно потребує значного розумового напруження, більшої фізичної витривалості, вольових зусиль. У цей період у дитини з’являться нові обов’язки, нові знайомства як з однолітками, так і з дорослими, формуватимуться нові взаємини.

По-друге, у нових умовах повинні бути розвинуті такі складові загальної готовності під час навчання у школі: фізіологічна, інтелектуальна, емоційно-вольова, соціальна та мотиваційна.

1. Фізіологічна готовність до навчання.

Вона полягає у достатньому рівні розвитку організму на даний вік (ріст, повноцінний розвиток усіх частин тіла і т. д.). Успішно формуватимуться навички письма, якщо добре розвинути м’язи рук, розвинута робота пальчиків. Тобто дитина повинна бути насамперед здоровою. В інших випадках потрібна консультація лікарів, можливо і не віддавати дитину у шість років до школи.

2. Інтелектуальна готовність до навчання.

Сюди входить відповідний рівень розвитку тих процесів, завдяки яким дитина пізнає навколишній світ: мислення, увага, пам'ять, сприймання, уява.

Наприклад: Навчальні завдання містять більше нової інформації, тому їх виконання потребує більшого зосередження. Для цього бажано тренувати здатність дитини бути уважним.

Зрозуміло, що легше буде навчатися тій дитині, в якої добре розвинена пам'ять.

Достатній розвиток мовлення, розвинутий словниковий запас – є ще одна складова інтелектуальної готовності дитини до школи.

3. Емоційно-вольова готовність до навчання.

Сюди входить уміння керувати своїми емоціями (наприклад, слухати, не перебиваючи). Дитина повинна уміти ставити мету, докладати зусиль для її виконання.

4. Соціальна готовність до навчання.

Дитина у шість років повинна бути вихованою, слухати дорослих. Якщо вона просто невихована, то це буде створювати проблеми в її успішному навчанні. Працювати з такою дитиною повинні насамперед батьки.

Батьки повинні пам’ятати про необхідність наявності розвинутих санітарно-гігієнічних навичок. Дуже часто саме вони і створюють проблеми у навчально-виховному процесі (наприклад, уміння самообслуговуватися: мити руки, правильно вести себе у гігієнічній кімнаті тощо). Розвинута побутова праця (наприклад, уміння одягнутися, класти на місце свої речі тощо) також полегшить адаптаційний період у школі.

5. Мотиваційна готовність до навчання.

Насамперед батьки повинні виховати у дитини бажання більше чогось навчитися, дізнаватися про щось, виховувати допитливість. А значить закінчуючи дитячий садок, батьки повинні підвести дитину до розуміння того, що необхідність подальшого її зростання, набуття більших знань, вироблення умінь – це наступний крок у житті: навчання у школі. Дитині потрібно розкрити розуміння необхідності навчатися у школі, як необхідного етапу у житті кожної людини; усвідомлення того, що вчителі професійно навчатимуть її.

Дуже прикро, коли батьки за «добрими» порадами готують дитину до школи за рік до навчання: вчать читати і писати. Ще гірше, коли шукають репетиторів, які навчають читати і писати. Батьки думають, що оволодівши саме цими уміннями, дитина буде добре навчатися. Але шановні батьки, шкільна практика свідчить, що цих умінь дуже мало для успішного навчання і вони не є головними чинниками. Досить часто нечитаючі діти наздоганяють читаючих учнів і навчаються набагато краще! Тому у дошкільному віці важливо, щоб діти знали назви літер та їх звукове значення, розпізнавали друковані літери у словах. А для успішного навчання письма важливо розвивати дрібні м’язи пальців руки. Тому корисними будуть такі види робіт: штрихування, розмальовування, ліплення, вирізання тощо

То ж з яких пір потрібно готувати дитину? З народження! Так, народившись, дитина повинна рости у щасливій сім’ї? У сім’ї, де її приділяють увагу, де вона правильно і своєчасно розвивається, отримує потрібне виховання.

Шановні батьки! Для успішного навчання вашої дитини у школі, зверніть увагу на обов’язкове виконання таких пунктів:

1. Дотримуватись статуту школи.

2. Постійний контроль батьків за підготовкою дитини до навчання:

- зовнішній вигляд;

- правильно складений портфель;

- наявність виконаних завдань.

3. Тісна співпраця з учителем у навчально-виховному процесі класу.

Не втручатись в роботу педагога з питань, які за своїм характером входять

в коло професійних обов’язків.

4. Перевірте готовність дитини змінити спосіб життя від дошкільного до шкільного:

- уміння самостійно одягатися;

- прибирати своє робоче місце;

- уміти слухати і реагувати на почуте;

- розвинутість мілкої моторики рук ( правильно тримати ложку, олівець тощо);

- розвинутість мовлення для даного віку дитини;

- уміння давати відповіді на поставлені запитання:

- Як тебе звати? Твоє прізвище? Скільки тобі років? Домашня адреса?

- Як звати твоїх батьків? Як звати домашню тваринку?

- Коли на небі світить сонце, а коли - місяць?

- Що залишається після дощу на асфальті?

- Назви домашніх і диких тварин?

- Чи хочеш ти ходити до школи? Чому?

5. Поцікавтесь, як розвинуті увага, пам’ять, уява вашої дитини.

Учителі початкових класів Української ЗОШ І – ІІІ ступенів № 1:

Кальчук Марія Іванівна, Махиня Світлана Іванівна ,

Ярмак Олена Вікторівна, Корнєєв Володимир Олександрович,

Борисполець Олена Михайлівна, Прус Галина Іванівна.

Кiлькiсть переглядiв: 749

Коментарi